ZİKA VİRÜSÜNÜ HATIRLAMAK

RIO OLİMPİYATLARI’NIN GÜNDEMDE OLDUĞU GÜNLERDE ZİKA VİRÜSÜNÜ HATIRLAMAK
21 Temmuz 2016 itibari ile toplam 50 ülke ve bölgede Zika virüs enfeksiyon yayılımı bildirilmiştir.

İspanya’da ilk Zika enfeksiyonu ile ilişkili mikrosefalik bebek doğumu, arkasından New York’ta kadından erkeğe cinsel yolla bulaş ve son olarak da Miami Florida’da bildirilen enfekte sivrisinekle ve cinsel yolla bulaşma, bu enfeksiyonun global yayılımını göstermektedir.

Zika Virüs Enfeksiyonu, tipik olarak ya asemptomatik yani belirti vermeksizin seyreder ya da hafif ateş ve kızarıklıklar şeklinde kendini gösterir.

Buna karşılık hamilelik sırasında geçirilen Zika virüs enfeksiyonunun etkileri yıkıcıdır: düşük, anne karnında ani ölüm, doğuştan (konjenital) mikrosefali ve diğer beyin hasarları.

CDC( Centers for Desease Control and Prevention) Hamile kadınlarda, Zika virüs RNA’sının kanda ve idrarda daha önceden söylenenden daha uzun süre tespit edilebildiğini bildirdi.

Böylece Zika virüs enfeksiyonu belirtileri gösteren veya henüz belirtiler ortaya çıkmamış hamile kadınlarda RRT-PCR (Real Time Reverse Transcription Polymerase Chain Reaction) testinin 2 haftaya kadar uzatılabileceğini bildirmiştir.

ABD’de tüm hamile kadınlar ilk gebelik izlem muayenesi sırasında Zika virüs enfeksiyonu açısından değerlendirilmektedir. Zika virüsünün yaygın olarak bulunduğu bölgelere seyahatten kaçınılması, bu bölgelerde sivrisinek ısırığından korunulması yönünde uyarılmaktadır.

Eğer partnerin böyle bir bölgeye seyahati söz konusuysa enfeksiyondan korunmak için cinsel perhiz ya da kondom gibi bariyer yöntemi kullanarak ilişki yapılması tavsiye edilmektedir.

Cinsel yolla bulaşıcılığın önlenmesi için bu önlemlerin tüm hamileliği devam eden ya da hamilelik planlayan çiftler tarafından ciddi olarak uygulanması önerilmektedir.

Zika enfeksiyonunun yaygın görüldüğü bölgelere seyahat eden, hamilelik bulunmayan veya hamilelik planlayan çiftler ciddi olarak kondom kullanımı yönünden bilgilendirilmelidir. Eğer partnerden birisinde Zika enfeksiyonu ya da enfeksiyonla ilişkili belirtiler saptanırsa, enfekte olmuş kadında en az 8 hafta, enfekte olmuş erkekte en az 8 ay her türlü cinsel eylem sırasında kondom kullanımı ya da cinsel perhiz önerilmektedir.

Bir partnerin Zika enfeksiyonun yaygın olduğu bölgelere seyahati sonrasında, herhangi bir bulaş ya da Zika belirtisi bulunmayan durumlarda, bölgeden ayrıldıktan sonra 8 hafta kondom gibi bariyer yöntemlerinin kullanılması tavsiye edilmektedir.